|
XII.2002:
Autorem plánku tohoto modelu je Mathew Francis. Jak sám uvedl, nechal se inspirovat slavným Boeingem Stearmenem, ale jeho model není polomaketou
skutečného stroje. Plánek jsem objevil na Internetu v době, kdy jsem pátral právě po Stearmenovi. Toho jsem sice našel také, ale plán za
40 US$ pro mě není příliš atraktivní. Pokud by se Bipe povedl a slušně létal, dal by se podle něj Boeing nakreslit.
Bipe v původní velikosti má rozpětí asi 0,9 metru. Plán jsem zvětšil na rozpětí 1.3 m, abych mohl použít motor O.S. Max .46FX (7,5 ccm), který jsem již měl.
To si vyžádalo některé drobné změny v konstrukci. Přidal jsem trupové přepážky i podélné nosníky, změnil způsob zavěšení horního křídla, u křídel jsou
jinak rozmístěna žebra, úplně jinak jsou postaveny centroplány. Dále jsem doplnil podvozek, který v plánu ani nebyl. Také jsem z plánu nevyčetl
jaké je vzepětí křídel (patrně žádné). Raději jsem ho udělal, a to 3-4 st. na obou křídlech. Profil křídel je převzat z plánku, má rovnou spodní stranu.
|
|
Několik snímků ze stavby:
V polovině prosince je Bipe konečně hotov (až na několil málo věcí, které klidně počkají až po záletu). A protože zatím k němu nemám co napsat, nabídnu
tři obrázky v téměř konečné podobě.
Doplněno IV.2003:
Jaro je tady a Bipe má za sebou první pokus o zálet. Jen obrovské štěstí způsobilo, že jsem po Broussardovi nepřišel
také o tento model. Po startu přešel
do strmého stoupání, snaha srovnat ho vedla ke strmému klesání atd. Sebejemnější zásah výškovky se projevil jako silné natažení nebo potlačení.
Reakce na křidélka byla naopak nedostatečná. Ideální kombinace k další ráně. Boj o přežití trval asi dvě minuty a zvítězil samozřejmě stroj. Následky
byly kupodivu minimální. Vytržený špalek s maticí držící dolní křídlo a vytržené uhlíkové trubičky držící horní křídlo. To vše bez poškození trupu i
křídel (pouze pilot doslova ztratil hlavu ). Takové štěstí si ani nezasloužím.
Jako hlavní příčinu této podélné nestability vidím špatně umístěné těžiště, které jsem dodržel podle plánku. Po přepočítání (bohužel až teď) mi
vyšlo o více jak 30 mm dopředu. Dalším důvodem mohla být malá plocha VOP - děkuji tímto kolegům z
internetové diskuze za pomoc. Po opravě modelu tedy ještě zvětším
VOP a SOP (asi 1.3x) a uvidíme co to udělá.
|
|
Doplněno VII.2003:
Bipe je opraven a nové ocasní plochy hrdě ukazuje světu. Jsou zvětšeny 1,3x, vypadají dost mohutně, ale podle výpočtů jsou
akorát. Těžištní zásobu jsem si dal raději víc - 15. Těmito změnami se těžiště dostalo o více než 30 mm dopředu.
Dovažoval jsem
asi 270g olova - na obrázku vpravo je závaží pěkně vidět. Takže zálet může být každým dnem, dvakrát už jsem byl přichystán,
ale jednou plán zhatilo počasí a zdvihnul se vítr, podruhé bylo na místě moc lidí, respektive aut, takže jsem nenašel odvahu.
Tak mi držte palce.
|
|
|
Doplněno VII.2003:
V polovině prázdnin má Bipe za sebou další pokus o zálet. Na dva starty připadla dvě přistání, takže fiasko z prvního záletu se
naštěstí neopakovalo. Letadlo letí klidně (zato já se klepal jak drahej pes), výkonu je dostatek, na přistání šlo téměř krokem bez
snahy spadnout po křídle. Zatím jsem jen polétal pár minut sem a tam, bez snahy o akrobacii. Jediná potíž je s malými koly, přesněji s
povrchem našeho "letiště", občas při rozjezdu sekám trávu, někdy přijde i orba.
|
Doplněno VIII.2003:
Máme konec prázdnin a Bipe má na svém kontě asi deset nebo dvanáct startů, zatím bez újmy. Už jsem se s ním pustil i do
"akrobacie". Zatím jsme se pokusili o pár základních figur. Přemet je bez problémů, jen se nesmí zvolit moc velký průměr,
letadlo kolmo nahoru moc dlouho nestoupá. Další byl pokus o výkruty, ty jsou dost pomalé (létám na poloviční výchylky), přibližně
jedna vteřina a že by se trup pohyboval po přímce, tak to moc ne. Zkusil jsem i vývrtky, tam to chce samozřejmě plné výchylky,
letadlo jde do vývrtky dobře, po uvolnění kniplu ocasních ploch se z ní dostane samo a hned. Let na zádech jde také, osmičky
v této poloze jsou ale dost neučesané, ale to je rukama. Nepovedl se mi nožový let, v něm se model neudrží a jde nosem dolů.
Dále jsem zkoušel souvrat - no, jistá podobnost s touto figurou tam byla :-). Tak toto jsou mé současné zkušenosti s akrobacií -
to ale není hlavní určení pro toto letadlo. Pořídil jsem si ho pro klidné pomalé polétání, kdy se můžeme pokochat krásou dvou
křídel při pomalých nízkých průletech - a ty mu jdou dobře.
|
Doplněno III.2004:
Pro novoroční setkání klecanských jsem svému miláčkovi k Vánocům nadělil lyže. Jejich výroba
je celkem jednoduchá a je popsána zde . "Lyžoval" jsem již loni s Trempíkem,
ale oproti němu měl Bipe snahu se při rozjezdu překlápět na předek. Přičítám to zanedbané povrchové úpravě skluznic. Operativně jsme
problém vyřešili pomocníkem, který letadlo trochu rozjel, pak už bylo vše v pořádku. Později jsem skluznice polepil hladkou lepící
páskou. Chování modelu se zlepšilo, ale při startu je třeba naplno přitáhnout a rozjet se s plným plynem. Výškovku uvolňuji teprve
při odlepení letadla od země. Asi to chtělo dát podvozek o kousek víc dopředu.
Hodně roztřesené VIDEO: Bipe v létě 2004
|
|
Doplněno VII.2004:
Další Bipe se vznesl do vzduchu.
|
Doplněno II.2006:
Konečně jsem se donutil předělat podvozek. Nyní je posunut asi o 50 mm dopředu a původní drát prům. 4 mm byl nahrazen plechem tl. 3 mm. Tím se podvozkové
nohy značně zpevnily. Bylo nutno ale předělat celé uložení. Na dřevěný "špalek" nezbylo místo (nad podvozkem je nádrž), tak jsou nohy uchyceny jen do dvou vrstev
překližky tl.4 mm (jedna vrstva). Zda je to dostatečné, ukáže až první tvrdší přistání. Od změny si slibuji menší náchylnost k převracení "na čumák". Uvidíme, jen co
bude lepší počasí.
O dva dny později bylo skutečně krásně - téměř bezvětří, jasno, teplota kolem nuly, několik málo cm sněhu - co víc si přát? Nový podvozek jsem vyzoušel jak s lyžemi,
tak s koly. Oboje výborné. I s kolečky se dá v pohodě pojíždět na nerovném terénu a to i v malé vrstvičce sněhu bez snahy se překlápět. Posunutí podvozku
opravdu hodně pomohlo. Starty, mezipřistání i přistání - zcela bez problému.
VIDEO: Sestřih z letu za dosti větrného počasí.
|
Doplněno IX.2008:
Po více než roce se zase tak trochu vracím k modelařině. Již hodně dlouho mám rozestavěné letadlo (a ještě hodně dlouho mít budu) na čtyřtaktní patnáctku, která mi zahálí v šuplíku.
Tak jsem ji zkusil namontovat do Bipa. Motor je sice o kus větší, než dosavadní dvoutaktní "sedmapůle", ale k modelu velikosti Bipa je ještě úměrný. Ani vyšší hmotnost nevadí, alespoň
se v éru nebude vozit zbytečná přítěž (mám na mysli 270 g olova, které doposud dovažovalo těžiště). Jediné, co bylo potřeba předělat, byl kryt motoru. Zde opět zvítězila má lenost a kryt
jsem neudělal na míru, ale použil jsem plastový kryt motoru ze stavebnice Beavera, stejný, jako byl u (blahé paměti) Broussarda. Také z šuplíku. Docela se k Bipovi hodí, čekal jsem, že to bude
vypadat hůř.
Motor je A.S.P. 15 ccm s vrtulí Master Aerscrew 13x8. Používám "syntetické" palivo s 5 % příměsí nitra. Motor šlape dobře, na volnoběh nechcípá. To se mi s 2,5% stávalo. Jak už jsem psal
jinde, se spalovacími motory nemám velké zkušenosti a se čtyřtaktem žádné. Docela mě překvapilo, že rozdíl v otáčkách na půl plynu a naplno skoro není znát. První, co mě napadlo při
prvním letu, bylo: TRAKTOR. Nahoru, dolu, naplno, napůl plynu, pořád stejně rychle. Ale lítá se mi s ním dobře. A zvuk čtyřtaktu k tomuhle letadlu tak nějak patří.
|
Doplněno jaro 2009:
Na jaře 2009 jsem se zúčastnil setkání hráčů geocachingu s tematem modelářství. Připojuji pár fotek Bipa pořízených dvěma kolegy. Oběma tímto děkuji za poskytnutí nádherných snímků.
VIDEO z letu Bipa.
VIII. 2012:
Poslední let Bipa na klecanském letišti. Ne, že bych ho rozbil, jen jsem začal chodit jinam .
VIDEO: Sestřih z posledního letu v Klecanech
O upravený plánek jsem bohužel přišel při formátování disku zlobícího PC (naco si dělat zálohy, že?), takže mám
pouze zvětšené ocasní plochy. Pod tlačítkem "Plánek" se ukrývá zazipovaný soubor obsahující původní plán zvětšený na rozpětí
1,3m a doplněný většími ocasními plochami. Ty jsou zvětšeny 1,3x, ale vypadají dost mohutné, možná by stačilo něco mezi. Dále
jsou zde fotky ze stavby, z nich se někdy vyčte více, než ze špatného plánu. Kvalita obrázků je horší kvůli velikosti souboru, ale
pro představu stačí. Případným stavitelům přeji hodně úspěchů.
|
|