Max Holste Broussard

Úvodní stránka Videa a fotky pořízené z modelů Fotky a povídání z modelářských akcí a setkání Co se děje v Klecanech a co je tam k vidění Vše možné, co se jinam nehodí



Broussard - 800 x 600, 81 kB Předlohu pro další letadlo jsem našel v RC-modelech 9/1998, kde byl zveřejněn třípohledový nákres a popis skutečného stroje. Hned mi padl do oka. Trup je jednoduchého tvaru s obdélníkovými průřezy se zaoblenými rohy. Elekter jsem měl již dost, proto jsem zvolil pohon spalovacím motorem. Motor jsem si vybral O.S.Max 7,5 ccm pro jejich snadnou obsluhu. K tomu mi připadlo vhodné rozpětí křídel do 2 m (pro pomalého hodného brundibára). Pak jsem trochu kreslil, stavěl, nakonec jsem to zvážil a vylekal se - 4 kila ! To se sedmapůlí nepoletí. Letělo a velmi slušně.
Broussard - 800 x 600, 72 kB Broussard - 800 x 600, 64 kB Při prvním letu se Broussard vznesl snad na 6 metrech, ale to byl dost silný protivítr. Normálně potřebuje tak 20 metrů plus mínus autobus. Letí klidně, stoupá ochotně, na realistický let je motoru až moc. Při vysunutí vztlakových klapek mírně stoupá, bude to chtít mix. Vzhledem ke své hmotmosti si poradí i se silnějším větrem (to pro mě bylo nové, dosud jsem se pohyboval v kategorii od pár set gramů do 2 kil), takže pilotáž je příjemná a pohodová. Jen přistání musím ještě trénovat. I přes zpomalení díky klapkám je stále ještě rychlejší, než má dosavadní éra.


Na závěr pár technických poznámek a údajů:
Křídlo má profil NACA 4415, je vybaveno křidélky a štěrbinovými klapkami, které jsem udělal podle popisu p.Doc.ing. J. Pokorného, CSc v RC-revue 2/2000 (ten profil jsem od něj opsal taky). Každé křidélko i klapka má své servo C5077. Výchylky křidélek jsou zatím asi 25(15) st. nahoru a 20(12) st. dolů (v závorce je dual rate), ale sneslo by to i víc. Klapky ovládám jen třípolohovým přepínačem v polohách 0 - 12 - 28 stupňů. Půlky křídel jsou nasunuty na duralovou trubku o prům. 14 mm a jsou použity i funkční vzpěry. Konstrukce křídla je klasická s tuhým potahem balsou tl.2 mm po celém povrchu. Trup je jednoduchá bedna s oblými hranami potažená balsou tl.3 s vyztužením přední části až za odtokovou hranu křídla překližkou tl.1,5. Okna jsou zasklena Durofolem technikou popsanou zde. Ocasní plochy jsou konstrukční z balsy tl.5 potažené balsou tl.1,5. Spojení VOP a SOP bylo dost subtilní a už při stavbě jsem ho poškodil. Proto přibyly vzpěry, které předloha nemá. Ještě že tam jsou. Při mých nepovedených přistáních, kdy šlo éro "přes boudu" ocasní plochy vše vydržely. Ovládány jsou S, V, Kř, Kl, M, takže ještě jeden kanál zbyl. Boční dveře jsou vysazovací a v podlaze je poklop, takže v plánu je výsadek nebo foto.

Doplněno (III/2003):
Konečně jsem dodělal ovládání "pumovnice". Dvoudílná dvířka v podlaze trupu jsou ovládána standardním serven s prodlouženou pákou, aby zdvih mezi krajními polohami byl asi 45 mm. Dvířka v zavřené poloze drží pouze servo, takže obsah pumovnice nesmí být příliš těžký, aby servo zbytečně nevrčelo. On by už té přítěže Broussard stejně moc neuvezl.

Doplněno (III/2003):
Broussard - 800 x 600, 67 kB Broussard - 800 x 600, 57 kB Dva dni poté je hotovo. Při pokusu o souvrat jsem dal pozdě směrovku, Broussard ztratil rychlost a přešel do vývrtky. Díky malé výšce a mému zazmatkování jsem ho z ní již nedostal. Celé to trvalo asi 4 vteřiny. Letadlo je totálně zrušeno, tedy kromě křídel, ta nejsou naopak ani škrábnuta. Rána byla téměř kolmo. Největší strach jsem měl o motor (O.S.Max 46 FX), co z něj koukalo nad zemí je patrno z obrázku. Po demontáži a prověrce RC vybavení jsem byl mile překvapen, nenašel jsem žádné chybějící zuby v servech, přijímač funguje, takže asi jediný výdaj bude za preventivní výměnu krystalu. U obou táhel ke křidélkům praskly koncovky, což možná serva zachránilo. Po zbavení motoru hlíny jsem demontoval jen zadní víko (tam se ulomil držák jehly), karburátor a tlumič. Dovnitř se hlína naštěstí nedostala, karburátor byl v okamžiku nárazu zavřený. Takže stačilo vše důkladně umýt v benzínu. Doufám, že motoru nic není, zatím jsem ho ještě nenastartoval.
Nehoda má ale i pozitivní stránku: mám volný motor, osm serv, přijímač a docela velké místo na skříni .
Broussard 800 x 600, 81 kB
Jeden pilot přežil.
Broussard 800 x 600, 70 kB
Ani ocasní plochy nezůstaly ušetřeny.
Broussard 800 x 600, 73 kB
Uvnitř je "násypka" pumovnice. Tu jsem těsně předtím vyzkoušel. Fungovalo to.
Broussard 800 x 600, 50 kB
Tohle už se asi opravit nedá.....
Broussard 800 x 600, 45 kB
Pravá bočnice je o něco lepší.
Broussard 800 x 600, 46 kB
Motor vypadal dost beznadějně.
Broussard 800 x 600, 26 kB
Zajímavé je, že obě koncovky táhel křidélek praskly ve stejném místě.
O skutečném Broussardovi


Zpět

Úvodní stránka Videa a fotky pořízené z modelů Fotky a povídání z modelářských akcí a setkání Co se děje v Klecanech a co je tam k vidění Vše možné, co se jinam nehodí