Úvodní stránka Videa a fotky pořízené z modelů Fotky a povídání z modelářských akcí a setkání Co se děje v Klecanech a co je tam k vidění Vše možné, co se jinam nehodí





(III/2013):
Quasrocopter Jako mnozí jiní, i já jsem podlehl módnímu trendu a pořídil si také quadrocopter. Modelaření na tomto létacím aparátu moc není - vše se koupí hotové a jen se smontuje. Výjimkou by mohl být rám, ale i ten jsem koupil. K ničemu, co by mělo vrtule vodorovně jsem doposud nepřičichnul, takže to byl krok do neznáma. Po prolistování několika vláken v diskusích a prohlédnutí nějakých webů jsem objednal komponenty. Cenově jsem se držel při zemi - třeba to neuřídím, třeba mě to nebude bavit, třeba....

řídící deska Nejdůležitější částí multirotoru je asi řídící jednotka. Dá se pořídit od nějakých 300,- Kč až do několika tisíc. Záleží jak je vybavena a co všechno zvládá. Moje oko padlo na desku KK2.0 v ceně okolo 600,- Kč. Je vybavena gyry a akcelerometry, to znamená, že by měla umět udržet + - směr, výšku a při zapnuté auto level funkci by se měla umět srovnat do roviny. Co nedokáže, to je udržení pozice ve visu, k tomu ji chybí ještě GPS jednotka, případně i magnetometr - to aby se na místě neotáčela. To je ale zatím jen pouhá teorie - uvidíme jak to bude v praxi. Oproti většině ostatních desek má KK2.0 jednu výhodu - má přímo na sobě display s tlačítky, takže při nastavování a hlavně později při ladění v terénu není třeba připojovat notebook či cokoli jiného.
Rám X550 označením napovídá, že vzdálenost hřídelí protilehlých motorů je cca 550 mm. Ramena jsou z hliníkových trubek čtvercového profilu a středové desky jsou z laminátu. Z laminátu jsou i nohy na koncích ramen, ty jsem ale zatím nepřidělal a místo nich použil kousky instalatérské pěnové izolace, která bude určitě lépe tlumit rány.
Pohonná soustava je tvořena 200W motory Turnigy L2215J-900 (průměr 28 mm, délka rotoru 30 mm, 900 ot/V) s vrtulemi APC style rozměru 10 x 4,7 na unašečích MPjet a regulátory Hobbyking SS Series 15-18A.
Definitivní pohonnou baterii zatím nemám, zkouším to se starou lehce přifouklou 3S 2200 mAh. Nová bude asi 3600 nebo 4000 mAh, stačit by měla 20C - celkový odběr na plný plyn je okolo 30A.
Vše dohromady (i s přijímačem - 6k Jeti Duplex) hmotí okolo 1 kg, takže s novou baterií to bude asi o 150 g více. Se záletem čekám na teplejší počasí - tak snad po Velikonocích. Zatím jsem zkusil protočit motory jen doma, coptera jsem zespodu držel v ruce. Překvapilo mě, jak málo plynu stačí k visení - odběr asi 13 A. Na plný plyn si bere okolo 30 A a má docela sílu. Reakce na ovládání jsou cítit také docela silně. Dokonce i na "směrovku" - rotace ve vodorovné poloze, kdy dva motoru uberou a zbylé dva přidají, takže stroj se otáčí jen díky reakčnímu momentu vrtulí, je docela silná.
(IV/2013):
Už to vypadá, že jaro možná přece jen někdy přijde. Dnes mě sluníčko vylákalo na zálet. Na místě sice hodně foukalo, ale když už jsem tady, tak to zkusím. První skok se obešel bez následků. Let trval jen pár vteřin, dokonce i přistání, i když tvrdší, dopadlo dobře. Druhý start následoval hned poté. Odvážil jsem se kousek dál od sebe. Problém mi dělá rozeznat orientaci stroje. Předek jsem sice provizorně označil kusem polystyrénu na tyčce, ale moc to nepomohlo. Nakonec se podařilo přiblížit poletovadlo zpět k letišti a dosednout. Opět celkem tvrdě, ale opět bez poškození. Na letišti se mnou byl kolega Michal, takže první dva starty máme i zadokumentované.



ulomený motor O něco jsem snížil zisk akcelerometrů a gyroskopů, protože se mi zdálo, že stroj lehce kmitá. Třetí let už nedopadl dobře. Vítr mi odnesl quadrocoptera docela daleko a nějak jsem nebyl schopen se vrátit, takže jsem havaroval na blízké pole. Škody nebyly kupodivu žádné, jen dvě ramena se sklopila do transportní polohy. Vrtule OK.
No a při čtvrtém startu jsem to konečně rozbil . Nechtěně jsem si vypnul autolevel a když se stroj začal naklánět moc, pustil jsem kniply, aby se vyrovnal. Výsledkem byl pád, naštěstí jen z dvou - tří metrů. Nevydržel jeden držák motoru vyrobený z cuprextitu. Asi je to dobře, motor i vrtule ránu přežily v pořádku.

Takže shrnutí po první letovém dnu:
Quadrocopter letí. Pokud si nevypnu autolevel, snaží se i vyrovnat do roviny. Bude to chtít ještě hodně času a nastavování, aby letěl tam, kam chci já a ne on. Řídící deska není špatná (za ty peníze). Rám je mechanicky odolný. Jdu vyrobit pár držáků motoru do zásoby.....

držák motoru
Držáky motorů jsem nakonec nechal vyfrézovat ze sklotextitu tl. 1,5 mm. Dvoumilimetrový by byl lepší, protože hlavy šroubků je třeba zapustit a 1,5 mm je jen tak tak. Tak příště.
Další změnou je nahrání nové verze firmwaru do řídící desky. Původní v1.2 jsem nahradil v současné době nejnovější v1.5. Tato verze už má i výstup pro dvouosý gimbal (stabilizátor kamery nebo fotoaparátu). Flashnutím firmwaru jsem sice přišel o nastavení PI hodnot, ale defaultní hodnoty v1.5 se nakonec ukázaly lepší, než ty moje.
quadrocopter (XI/2013):
Přes léto quadrocopter doznal některých změn. Nejnápadnější je nový vysoký podvozek. To se bude hodit, až se rozhodnu pro montáž gimbalu s kamerou. Také jsem vyměnil řídící desku za arduflyer APM2.5. V souvislosti s plánovaným použitím kamery jsem vyměnil motory na silnější Turnigy 2217 20turn 860kv včetně uchycení. Díky novým držákům se rozteč os motorů zvětšila na asi 630 mm. Regulátory jsem přesunul na středovou desku. Zkrátka původní zůstal jen rám .
Pořídil jsem také nové baterie Turnigy 3600 mAh. Těmito změnami se bohužel hmotnost vyhoupla na 1500 g. S uvedenou baterkou copter létá v poklidném stylu asi 10 minut s dostatečnou rezervou na návrat a přistání.
No a na závěr se musím pochlubit, že už lítám skoro tam co chci .


Zpět

Úvodní stránka Videa a fotky pořízené z modelů Fotky a povídání z modelářských akcí a setkání Co se děje v Klecanech a co je tam k vidění Vše možné, co se jinam nehodí