Leon - E vyrábí jako stavebnici v několika provedeních firma Svor. Jednu stavebnici v rozsypu náhodou přinesl Ježíšek mému synovi. Konstrukce je maximálně jednoduchá, stavba mu šla od ruky i když to je jeho první letadlo. Jediné, co bych savebnici vytknul, byla úplně jiná balsa na obou bočnicích (to při stavbě nevadilo) a to, že křídlo nevyšlo příčně vyvážené, ale těžiště bylo asi 5 cm mimo osu. Po dokončení modelu to spravilo trochu olova zadlabaného do koncového oblouku. Pro pohon jsme vybrali motor Speed 400/7,2V a převodovku 4,1:1 BB (MP-Jet), sklopku Cam Prop Folding 250/150, regulátor Jes 050 a 3 články Li-Pol 1400 mAh. Tato sestava odebírá na zemi asi 3.5 - 4 A (při čerstvě nabitých aku). Použitá převodovka je o něco širší, než předek trupu, takže bylo třeba ho rozšířit. To má za následek, že se vrtule nesklopí úplně k trupu, ale v letu to moc nevadí. Další změnou bylo použití plastového překrytu kabiny. Výkony Leona nejsou nijak oslňující, ale to výrobce v návodu ani neslibuje. Model označuje jako jednoduchý větroň pro začátečníky. Tím také je. Stoupání letadla je pozvolné, let klidný. Zkoušeli jsme talé motor na 6V, stávající převodovku a 8článků NiCd 500 mAh. S touto sestavou je stoupání lepší, ale motorový čas dost krátký, proto jsme se vrátili k Li-Pol článkům a motoru 7,2V. Jako další možnost pohonu výrobce uvádí ještě "čtyřstovku napřímo". Leon je éro pro nenáročného pilota do klidného počasí. Doplněno IV.2004: Pohon Leona zaznamenal drobnou změnu. Původní převodovku MP-Jet 4,1:1 jsem nahradil stejnou, ale 3:1, zatím bohužel jen s kluznými ložisky, až bude BB, půjde tam tato. Odběr na zemi vzrostl asi na 5,5 A, doufám že to LiIony vydrží. Výsledkem je o poznání živější let, Leona již není třeba ke stoupání přemlouvat. |